woensdag, maart 07, 2007

keuzes

in de vrouwenbladen staat veel geschreven over de keuzes van de vrouw.
als vrouw heb je namelijk tegenwoordig heel veel keuzes.
vooral de dertigers worden beklaagd. die schijnen te veel keuzes te hebben.
en dat maakt het moeilijk, kiezen.

toen mijn moeder een klein katrientje was waren er geen keuzes voor vrouwen. ja, voor vrouwen uit een iets hoger milieu misschien. maar niet voor vrouwen uit het dorp. mijn moeder had 1 keuze: huishoudschool, werken, trouwen en kindjes, gelukkig daarmee zijn. rond haar dertigste ging ze nog een moeder mavo volgen. later haalde zij nog een paar mavo certificaten. op haar 48ste volgde zij via haar werk een hbo opleiding. mijn moeder maakt bewust keuzes die zij nooit heeft gehad. omdat het nu wél kan.

ik ben van de generatie: alles kan en dus moet het.

dat ik als nog jongere carr een koppie-koppie had, stimulerende ouders, gouden toekomst mogelijkheden, maakte het allemaal niet makkelijker voor mij.

ik probeerde niet eens meer te kiezen, want hoe kun je kiezen uit zoveel mogelijkheden? the sky is the limit. je kunt alles worden wat je wilt. dus wat moet je dan worden??

nu, na 24 jaar en te veel kansen laten liggen, moet ik toch eens beginnen met dat enge gedoe genaamd kiezen.

ik begin vandaag maar goed door te stemmen voor de provincie.